Dagen zonder vrees: floaten

floating

Floating

Tijd voor een nieuwe dagen zonder vrees ofte iets uitsteken wat ik nog nooit gedaan had. Ik tikte “unique experiences” in bij Google en belandde zo op heel wat crazy stuff. Een aanrader trouwens die zoekopdracht!

Floating bijvoorbeeld. Nog niet zo gekend in België maar aan een stevige opmars bezig in de States en het Verenigd Koninkrijk. Bedoeling is dat je in een soort bad met zout water gaat drijven. Water op lichaamstemperatuur om het aangenaam te maken. Zonder licht, geen geluid en geen aanraking buiten je lichaam met het water. 30% zoutgehalte zorgt ervoor dat je blijft drijven, beetje gelijk de Dode Zee.

De ervaring

Na wat uitleg over hoe het floaten juist in zijn werk gaat, mocht ik een apart kamertje in. De rode gloed van het lampje was net sterk genoeg om een korte douche te nemen zonder ongelukken te doen. Twee minuten spoelen en dan mijn voetjes in het bad steken.

Heerlijk warm water. Niet te heet en net voldoende om er uren in te kunnen liggen. Gek hoe het zout water mijn lichaam omhoog duwde. Het voelde aan als gewichteloos zijn. Alles was bedekt met het warme water, buiten mijn gezicht en de bovenkant van mijn borstkas. Even zoeken naar wat de ideale houding was voor mijn nek en dan lag ik daar.

Ik deed het deksel van het bad toe, waardoor het stikkedonker werd. Geen spriet licht te zien. En stilte. Overheersende stilte. Ik hoorde enkel mijn ademhaling en het kloppen van mijn hart. Al dat water op mijn huid voelde plots vreemd aan. Bijna als een gell-laag. Toen snapte ik waarom ze dit een cocon noemen. En plots waande ik me in die scène van de Matrix waar de machines mensen aftappen.

Bedoeling is dat je je verstand op nul zet en alle gedachten wegduwt. Focussen op niets en zo tot rust komen. Mediteren dus eigenlijk. Geen sinecure, trust me. Uiteindelijk begon ik hard te denken aan het feit dat ik aan niets mocht denken, waardoor ik vandaar automatisch ook in andere gedachten verzonk. “Zie mij hier nu liggen in een zoutbad.” Of “als ik vijf minuten aan niets denk, dan mag ik straks frieten eten. Mmm frieten. Hoe zouden ze eigenlijk op die naam gekomen zijn? Meneer Frieten als uitvinder? Wat zou ik eens uitvinden?”

Je snapt het al, het moeilijke van floaten is echt je verstand op nul zetten. Er zijn weinig prikkels om op te focussen en je verliest alle zin voor ruimte en tijd. Niet simpel om je daar aan over te geven. Ik concentreerde me wat op mijn ademhaling en kon me daardoor toch redelijk ontspannen. Even de dagelijkse besoignes vergeten en een uur volledig onbereikbaar zijn. Deed deugd.

De effecten

Floaten heeft door het sterk gezouten water een positief effect op de huid. De warmte zorgt ervoor dat je relaxt en het drijfeffect helpt bij het ontspannen van stramme spieren en gewrichten. Maar het is vooral een aparte vorm van mediteren. Het helpt tot rust komen, zou een positief effect hebben op je slaap en werkt tegen stress.

De floatsessies waarbij gewerkt wordt met visuals en geluid worden meestal als dikke bullshit bestempeld. ’t Is in de stilte en donkerte te doen!

Praktisch

In België is het even zoeken naar floatbaden, maar ik vond er uiteindelijk eentje in Yuna Wellness, dicht bij Kortrijk.

  • Prijs: vanaf 39 euro voor een uur
  • Beste effect bekom je door naakt in een bad te gaan liggen
  • Floaten doe je altijd alleen
  • Claustrofobisch effect kan optreden
  • Wondjes en zo dek je af met vaseline. Tegen het pieken é
  • Verdrinken is zo goed als onmogelijk
  • In slaap vallen kan en mag

Plaats een reactie