Curators aan de macht

video_blog_post_sao_paulo

Interessant filmpje over de rol van bloggers als curators van het internet.

Zelfreflectie is nooit slecht dus meteen eens stilgestaan bij de reden waarom ik blog. Of zo veel op Tumblr, Facebook en Twitter smijt. Verschillende redenen eigenlijk.

Eerst en vooral vind ik het internet een zalige wereld. Serieusiteit wordt afgewisseld met totale nonsens en het is een chaos aan ideeën, bizarre schepsels en droge informatie. Voor een creatieve mens is dit een onuitputbare bron aan inspiratie, waar je helaas al heel snel richting en alle besef van tijd kwijt speelt. Maar uit chaos ontstaat genialiteit.

Mijn blogs gebruik ik vooral als expressiekanaal. Al wat me boeit, daar schrijf ik over en het geeft me een medium om ook mijn eigen creaties makkelijk aan ieder wie het wil te tonen. Ik deel er mijn visie en geef mensen een kleine inkijk in mijn hoofd. Zeker voor deze blog kies ik voor de magazinestijl. Geen dagelijkse updates, maar toch een zekere continuïteit. Geen vaste onderwerpen, maar categoriën en een mengeling van journalistieke insteek met heel wat persoonlijke toetsen. En wat shortlinken als ik er even geen zin in heb. Zo maak ik een selectie van wat er in de wereld en op het internet leeft, louter gebaseerd op wat ik interessant vind.

Mijn Facebookprofiel dient, naast voor afspreken, chatten, foto’s checken en verjaardagen onthouden, vooral als gigantisch archief voor mezelf. Al wat ik bijzonder grappig, extreem boeiend of knettergek vind, zet ik op mijn wall. Op die manier blijft het ook bewaard en kan ik er later op mijn gemak nog eens doorgaan om inspiratie op te doen. Daarnaast is het ook een soort museum voor al wie mijn profiel komt checken en hopelijk kan ik op die manier ook wat entertainen. En heel af en toe gebruik ik het als een soort sociaal experiment om te toetsen wat aanslaat en wat niet. Handig voor een PR/reclame-mens.

Het grote verschil is dat ik op mijn blog doe wat IK interessant vind, op mijn Twitter zet wat ik vermoed dat anderen wel kunnen gebruiken en op mijn Facebook de twee combineer.

Geef een reactie

