Elevator stories

Als een ongewenste gast drapeert dat natte douchegordijn zich rond je lijf, een koude knuffel vol afschuw. Om aan die kille plakboel te ontsnappen kan je helaas niet meer doen dan spastisch maar toch ingehouden rondspartelen, terwijl je hoopt dat je niet met douchegordijn en al tegen de grond gaat. Ik zie het al staan op mijn grafzerk: voor en met hem viel het gordijn definitief.

Als ik een top drie moet samenstellen van onaangename situaties of sentimenten, dan staat aangerand worden door een douchegordijn er al zeker bij. Maar ja, een lijst met maar één item is eigenlijk gewoon een zin, dus voeg ik er nog snel wat bij. Welkom in de wondere wereld van Niels kleine kutmomenten.

Do you even lift bro?

Sinds kort woon ik in een appartement waardoor ik nog meer met de neus op de op- en neergaande feiten word gedrukt. Ik heb namelijk een bloedhekel aan liften. Niet om het claustrofobische, laat me gerust vastgebonden in een slaapzak een wedergeboorte beleven in één of andere Ardeense grot. Om correcter te zijn: ik hou niet van liften met mensen in. Plots onstaat een oncomfortabele situatie waar een loopje – zeg maar spurtje – genomen wordt met die persoonlijke bubbel.

Een hele resem aan onuitgesproken sociale regels borrelen in mijn hoofd. Moet ik praten met mensen in een lift? Zo ja, hoe lang en over wat? Haaa je woont op het derde. Mooi getal. Waar ga je staan in de lift? Vooraan bijschuiven? Maar wat als je er als laatste uit moet? Sta je zij aan zij? Gezicht naar gezicht? Rug aan zij? Oh nee elke hoek is al bezet dus moet je in het midden gaan staan, de ultieme schaamplek. Maar is ook die ongeschreven regel van dominantie. Wie naar een hoger verdiep moet, heeft eigenlijk meer recht op de lift toch? Dan sta je daar zielig te wezen met je knop op nummertje twee, priemende ogen van mister 17 in je rug. Jij meedogenloze luiaard.

Die andere minder leuke sentimenten

  • Natte kleren weer aantrekken.
  • Aangestaard worden wanneer je een cadeau open doet.
  • Een groep mensen die een lied voor je zingen.
  • Je moeder die snel nog iets in de winkel haalt terwijl jij aan de kassa staat, zonder geld.
  • Iemand die naast je komt zitten in een lege wagon.
  • Iemand die het urinoir naast het jouwe komt gebruiken.
  • Een onverwachte rozijn in je koffiekoek vinden.
  • Een kauwgum van onder een bank schrapen, die in je mond stoppen en YEK PEPERMUNT IN PLAATS VAN GEWONE MUNT!

Plaats een reactie