Special Proud

De inkt van gisteren is nog niet goed droog en hier sta ik al met een nieuwe post. Inspiratie opgedaan gisterenavond. Heel onverwacht, dat zeker.

Mijn vriendin haar broer werkt in de Zonnestraal, een centrum voor mensen met een beperking. En daar hebben ze band opgestart voor de bewoners, namelijk Special Proud. Als fundraiser organiseerden de mensen van Zonnestraal een groot concert, samen met enkele big shots van de Vlaamse muziek.

Niels Destadsbader, Iana, Bram Foubert van Karree Konfituur, Nasrien Cnops, Free Souffriau, Tom Dice, Hannes de Maeyer en niemand minder dan Christoff vulden de avond rond Valentijn op met solo’s en duetten. Soms met, soms zonder begeleiding van Special Proud.

En totaal onverwacht werd het een heel bijzondere avond. Niet omdat ik eindelijk Christoff eens in het echt zag blinken. Letterlijk. Niet omdat ik aangenaam verrast was door de skills van Tom Dice. En ook niet door de welvingen van Nasrien.

special proud

Nee het waren de bewoners die met de show gingen lopen. Hier en daar een valse noot, het omaatje van de bende klopte al eens naast de xylofoon en ritme houden was niet altijd even simpel. Maar de gedrevenheid, de gebetenheid en het geluk om op een podium te mogen staan, met BV’s  dan nog, straalde er gewoon vanaf.

Getuige een bijzonder innemende ‘Roos’ gebracht door Yvonneke, die trouwens de gehele avond lang maar bleef huppen achter haar conga’s. Of Armani die met een dikke house-schijf de zaal in de fik stak. Leona, de oudste van de groep, zwierde met haar armen als een jong grietje en Bram de drummer was gewoon een held achter zijn trommels. Jeroen ging even freestyle, deed een leeuw na en liet daarna Iana niet meer los voor de rest van de avond.

Dit allemaal om toch even mijn respect te tonen voor mensen die werken in de sociale sector. Voor zij die de tonnen geduld hebben om zo’n projecten te begeleiden, maar ook voor zij die achter de schermen zorgen voor wie het nodig heeft. Ik zou het zelf niet kunnen. En als ik het ooit nodig zou hebben, dan hoop ik ten volle dat ik ook in een project als Special Proud beland.

En uiteraard ook respect voor de artiesten die dit allemaal vrijwillig kwamen doen. Grote mensen!

1 Comment

Geef een reactie

