De jaren 80 en nostalgie

IMG_6623

Huis van Alijn, één van Gents coolste musea, komt met een special rond de jaren 80 op de proppen. Online proberen ze zo veel mogelijk materiaal te verzamelen. Oude foto’s, speelgoed, keukenmateriaal, alles wat ook maar aan de creatieve breinen van de jaren 80 ontsproten is. Zelf ook iets liggen? Neem er een foto van, zwier het online en plak er #tijdvoor80 aan vast.

Kindertijd

Schone tijd, de jaren 80. Kan ook niet anders aangezien de wereld zich dan mocht verheugen met mijn geboorte. Geen wonder dat de expo me meteen aansprak. Nu, na even dieper nadenken kwam ik toch tot de vaststelling dat ik eigenlijk meer een kind van de jaren 90 ben. Net iets bewuster meegemaakt. Ook veel meer uitgestoken dan. Kon ook nog aangezien er van GAS-boetes nog geen sprake was.

Wat ik me herinner van de jaren 80 wordt vooral ondersteund door foto’s denk ik. Gek eigenlijk hoe weinig je je herinnert van een periode waar toch gigantisch veel in verandert. Mijn eerste GI-joes, een telefoon van Fisherprice, een hond om voort te trekken aan een touwtje. Maar ook vaag de beelden van een Berlijnse muur die afgebroken werd en Michael Jackson die mijn leven in moonwalkte.

Persoonlijk herinneringen

Gek genoeg zijn de meeste persoonlijke herinneringen gekoppeld aan heel specifieke momenten en details. Altijdn moeilijk om er veel context bij te schetsen. De sint die plots op ons gigantische dakraam kwam zitten of mijn pa die zijn vingertoppen afsneed toen hij een geblokkeerde grasmachine weer op gang wou krijgen. Gekke dromen over gehad met openspattende eieren waar bloed uit stroomde.

Maar ook puzzels in de kleuterklas waarbij je een jongen en meisje moest aankleden. Of een prinskoek, gewikkeld in zilverpapier met je naam op. En David, een jongen die nooit iets zei en gewoon wat in de hoek van de klas bleef zitten. Mijn eerste stappen op een voetbalveld en meelopen, allé vooruit geduwd worden in een buggy, tijdens een betoging tegen kernwapens. En mijn Nintendo natuurlijk, die trouwens nog altijd ready for action in mijn huis staat. Speciaal voor een oude televisie moeten kopen.

Big Foot ook, mijn eerste film in de cinema. Deed bijna in mijn broek. En Indiana Jones, hoewel ik daar veel te klein voor was. Zot veel goeie films uit die jaren trouwens. Zeker in het horrorgenre. Poltergeist, Nightmare On Elm Street, Hell Raiser, Child’s Play, … En dan vergeten we The Terminator, Predator en Beverly Hills Cop nog. En Club Dorothé! Elke morgen op een ontiegelijk vroeg uur opstaan om naar Bioman, Dragon Ball Z, Les Chevaliers de Zodiac en Tom&Olive te kijken. En francais, ah oui, ho ho ho baguette.

Maar ook al heb ik enkel nog wat momentopnames in mijn hoofd, een schone tijd was het sowieso. Geen betere plek om op te groeien dan Oostduinkerke. Veel duinen, de zee en een ouderlijk nest waar je alleen maar van kan dromen. En vlakbij de Meli, the place to be!

De jaren 80, toen …

… ik al een kleine tjoolaard was.IMG_6632

… er nog treintjes op verjaardagstaarten werden gezet.

IMG_6630

… ik wel nog achter een kookfornuis te vinden was.

IMG_6629

… ik nog een indianenpolitieagent wou worden.

IMG_6628

… verhaaltjes nog voorgelezen werden terwijl ik mijn neus peuterde.

IMG_6627

… ik nog dezelfde outfitjes droeg als mijn pa.

IMG_6626

… zwemvesten nog niet op kindermaat gemaakt werden.

IMG_6625

… snowboarden nog niet bestond.

IMG_6618

… ik al een fan was van monkeys.

IMG_6619

… brotherlove al een feit was.

IMG_6620

… er nog geschreven werd in foto-albums.

IMG_6621

… de Meli nog een zalige plek op aarde was.

IMG_6622

… ik nog een afro had.

IMG_6623

… liever niet te voet naar de bushalte ging. Brotherlove!

IMG_6633

1 Comment

Geef een reactie

