Over bbqr’s en zo

1234367_10201666877494799_591830103_n

Bon, misschien is het toch maar eens tijd om de #bbqr en de achterliggende bedoelingen uit de doeken te doen. Vanuit eerste bron namelijk Elke, mezelve en Robin, beter bekend als zij die den boel in gang staken. Heel kort samengevat wilden we een soort Jong Tuig op poten zetten, maar dan stukken commerciëler. Een grote barbecue, volledig gesponsord door allerlei brands en in ruil geven we wat online exposure. Tweets en Instagrams dus. En vooral de online community elkaar ook analoog laten ontmoeten. Weet wel, gezelligheid en zo. Om de commerciële insteek toch een beetje te counteren, koppelden we er meteen ook een goed doel aan. One Laptop per Child, volledig passend in het geeky concept.

Nu, als je een gratis barbecue houdt voor iedereen, dan heb je 10.000 man in je kot. Afbakenen dus. En hier verschoven we een beetje richting Jong Tuig. Online professionals, mensen die er iets mee te maken hebben of volk dat er fel in geïnteresseerd is. Wat later in de krant als de elite van het internet omschreven werd. Spijtige woordkeuze, woorden die we zelf nooit gebruikt hebben en op verschillende manieren interpreteerbaar. Uiteraard kiest een stuk Twitter voor de negatieve of de sensationele kant. Geef een man een stok en hij zal er sneller mee op je kop kloppen dan hem te gebruiken om vis voor je te vangen. Zou dat niet ergens in de bijbel staan of zo?

Maar dus, als je naar het concept kijkt, zeker achteraf, dan ga je toch goed moeten zoeken om iets elitair te vinden. Iedereen kon inschrijven via onze website, tot aan onze opgelegde maximum capaciteit van 400 personen. We controleerden niet eens of je wel echt internetminded was. Je kwam binnen op het evenement, je betaalde vijf euro of meer voor het goede doel (waarvoor veel dank trouwens) en dan mocht je naar boven. Daar kreeg je, net als iedereen die wou aanschuiven, hetzelfde overheerlijke vlees van The Ribhouse, pinten van Vedett en groenten van Just Eat. Woppa nog wat reclame erbij ook. Iedereen mocht eens draaien aan het rad van fortuin en het lot besliste met welke prijs je naar huis ging. Voor de grootste prijzen moest je wat meer moeite doen, maar ook daar werd gekozen op toeval of creativiteit.

Dat je niet wou komen omdat het te commercieel was, daar hebben we alle begrip voor. Je moest inderdaad in ruil voor gratis eten etc. wat reclame slikken en eventueel zelf maken ook. En onze excuses voor zij die er eigenlijk niets mee te maken wilden hebben en toch overspoeld geweest zijn door #bbqr. Op deze link kan je zien hoe je bepaalde hashtags in het vervolg kan muten.

Kort samengevat: een gratis barbecue, gesponsord door allerlei merken, open voor iedereen die gelinkt is aan het internet, met als enige drempel 5 euro betalen voor het goede doel. Maar vooral een sociaal gebeuren waarbij we digitale mensen een stuk analoger wilden maken. Zo zie je ook de mens achter de toetsen eens. Een evenement waar niemand verplicht werd om te tweeten of instagrammen. Een plezante avond met prijzen, tombola’s en een rad van fortuin potversnippie! En Roger van Damme! Dus aan alle haters en negativo’s, probeer dat toch allemaal wat te relativeren. Ook de Klout-party. Niemand gaat er van sterven en interesseert het je niet, dan ga je gewoon niet. Ik pas ook trouwens, maar gewoon omdat één social media event per maand wel genoeg is.

Vergeet trouwens niet dat we heel veel tijd, energie en kosten in de #bbqr gestoken hebben. Buiten onze werkuren, op een goeie drie weken tijd. Met de nodige stress, zie de locatiewissels. En uiteindelijk allemaal vrijwillig. Financieel houden we er niets aan over, integendeel. Gelukkig wel wat naamsbekendheid. Een dag waar ook onze sponsors tijd en energie in gestoken hebben om er gewoon een toffe avond van te maken.

Maar dus, relativeren dien boel en je energie in iets anders steken als het je niet aanstaat.

De finale woorden

Bij deze nog maar eens een enorme dankjewel aan onze vrijwilligers en sponsors. Het was een leuke avond! En merci aan iedereen die gekomen is zonder monocles en buishoeden. Hoewel ik dat ook wel leuk gevonden had. Merci voor jullie bijdrage ook, in totaal zitten we boven de 2000 euro. Nog even wat kosten ervan halen en dan storten we door, uiteraard met bewijsje. Merci aan Idealabs voor de locatie en dankjewel Shortcut voor de steun. En nog maar eens bewezen dat samenwerken met Elke, en nu ook Robin, de max is!

Vandaag of morgen lanceren we de aftermovie en binnenkort zetten we nog een BBQR-afterparty op poten voor het gemiste feestje vrijdag. Maar enkel voor de danselite.

7 Comments

  1. Enerzijds vind ik het persoonlijk ook wel moeilijk als platzakmoeder zonder inkomen (lees: niets!) om te zien dat iedereen zomaar vanalles in de schoot geworpen krijgt door gewoon even op Social Media vanalles te delen. Anderzijds, Social Media doet wat met een mens ondervind ik. De laatste tijd meer en meer. Dus ja, dat zet je in een tweestrijd. Het is fijn te zien dat jullie veel goeds doen voor een fijn doel! En chapeau dat jullie doorzetten ondanks de tegenslagen die jullie ondervonden. En wie weet kom ik ooit ook nog terecht op één of ander Twitter-event… Tijden veranderen!

  2. Dikken bal Niel, Elke en Robin! Schitterend om te zien dat het geen hoekjes/groepjes-event was, maar dat iedereen met iedereen aan het praten was en rondliep om ergens anders te gaan kennismaken met het gezicht achter een twitternaam.

    Je voelde dat er echt passie achter de organisatie zat en niet één of andere commercieel event.

    En +1 voor die quote: “Geef een man een stok en hij zal er sneller mee op je kop kloppen dan hem te gebruiken om vis voor je te vangen. ” Vanavond eens op het whitebord van mijn homeoffice schrijven.😉

  3. Pingback: Elite | boskabout

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s