Films: Elysium, Mud en The Lone Ranger + Give away

IMG_6445[1]

Elysium


Als ik Matt Damon tussen de acteurs zie staan, dan ga ik toch altijd even twijfelen om de cinemazaal binnen te stappen. Maar alles wat science fiction is trekt dan weer net wat meer mijn aandacht. Elysium checken dus. Gaat over een overbevolkte en vervuilde planeet en een ruimtestation waar de gegoede burgerij naar gevlucht is. Een serieuze kloof tussen rijk en arm dus. Max (Matt Damon) raakt tijdens een arbeidsongeval levensgevaarlijk besmet en zijn enige redding is een medpod (geneesbank) op Elysium. En dan is ’t gank natuurlijk.

Je krijgt een leuke sci-fi thriller voorgeschoteld met coole actie-scenes. Bad guy Sharlto Copley speelt een zalige rol, Matt Damon neemt zichzelf te serieus as usual en om één of andere reden spreekt Jodie Foster soms wat Frans. Zeker geen topfilm, maar best wel entertainend. Stukken beter dan Oblivion en consoorten bijvoorbeeld. En daar zitten de decors, effecten en actie zeker voor iets tussen.

Mud



Ewel, dat was nu keer echt een goeie film! Misschien wel een van de betere die ik dit jaar al gezien heb. Won niet voor niets een hele scheet prijzen. Zo wat alles aan de film zit goed. Wondermooie landschappen (de wetlands rond de Mississippi), fantastische acteerprestaties en een sterk en intrigerend verhaal.

Twee pubers gaan op verkenning op een eiland en komen er de zwerver Mud (Matthew McConaughey) tegen. Gaandeweg ontstaat er een echte vriendschap tussen het drietal. Veel meer kan ik niet prijs geven, maar zeker gaan zien. De film voelt aan als een soort lang, hedendaags sprookje waarbij bepaalde scènes je echt naar de keel grijpen. Pure poëzie. Een filmisch gedicht over liefde, vriendschap en uitzichtloosheid.

The Lone Ranger



Het begon goed. Als een western zoals ik ze me herinner van toen ik jong was. Dravende paarden, dynamietstaven, wondermooie treinen, stunts die alleen cowboys kunnen en een slechterik met zilveren tand. Zelfs Tonto, die in eerdere verhalen van The Lone Ranger eigenlijk maar een bijrol speelt, komt hier wat nadrukkelijker naar voor. Grappig in den beginne, maar na een tijdje komt de Jack Sparrow toch iets te nadrukkelijk naar voor. Dringend tijd voor Johnny om eens iets anders te doen. Naar het einde toe ontploft de film in een lange actiescène die zodanig overdreven is dat ze haast niet anders dan ironisch bedoeld kan zijn. Al bij al geen slechte film, af en toe oprecht gelachen, maar ook niet de topper die ik eerst verwacht had.

Give Away

Ik mag van Disney een Lone Ranger pakket weggeven. Een mooie rugzak, usb-key in de vorm van een sheriff ster, een schrijvende veer en een notitieboekje. Wil je die in de bus? Gewoon iets in de comments laten en dan kiest een randomizer een winnaar.

IMG_6445[1]

4 Comments

  1. Mag ik de telling van de stemmen even wat moeilijker maken? Ik heb niks tegen Matt Damon (er is veel erger), maar ik vond Elysium een ***film, en ik bedoel daar helemaal niet meer dat hij drie sterren moet krijgen.
    Een infantiel scenario vol logische fouten, vreselijk gecast (als ik ooit gedacht heb dat Jodie Foster kon acteren, dan nu niet meer), en ongeloofwaardige (maar wel mooie) speciale effecten.
    Jammer dat SF —op een klein handvol uitzonderingen na— altijd zo’n behandeling krijgt, terwijl er echt práchtige boeken bestaan…

Geef een reactie

