Van een klein event naar een mediahype; Jan Becaus Afscheidswake

16571_10151484221931198_138599261_n

Jan Becaus met pensioen. Daar moest iets mee gedaan worden. Sofie stuurde me ook al een bericht, dus dacht ik snel iets in elkaar te steken. In het Keizerpark wat gaan chillen, barbecue mee sleuren en zijn laatste nieuwsuitzending op een doek projecteren. Nog wat vrienden uitnodigen via een Facebook-event, wat grappige copy bijschrijven en hop, geklonken. Dacht ik.

Plots kwamen er heel wat onbekenden bij in de attending-lijst. En zag ik het event op Twitter verschijnen. En kreeg ik via een maat te horen dat anderen op een feestje over het event aan het praten waren. Oy! Ik voelde al wat nattigheid en om een Project X-scenario te vermijden polste ik toch maar eens bij stad Gent wat te doen. Vergunningen aanvragen dus. Vriendelijke mensen trouwens op de dienst evenementen.

En dan belde iemand van de Standaard me op. Waar ik mee bezig was? En vooral waarom? Maar ook wat ik van Jan Becaus vond. Leverde me een quote boven één van de man zelf op! Happy happy joy joy. En nog wat extra aandacht dus voor het event. Extra aandacht maar ook extra druk. Nu mocht de livestream al niet eens wegvallen en was de projectie maar beter ook van een goeie kwaliteit.

Screenshot_1

Ik nam Jong Tuig-buddy Andrew onder de arm als raadgever. We besloten de boel om praktische redenen te verhuizen. Location hunting dus, met nog een dikke week te gaan. Wasbar was gesloten die dag, Dok Gent zat al met hun opening en de Vooruit heeft enkel het terras open. Tot Pieter Colpaert met de geniale ingeving kwam en voorstelde om eens bij een cinema te polsen.  To the mailboxmobile!

Sphinx Cinema

Sphinx Cinema  in Gent zag dat idee meteen zitten. Even logistiek alles checken en snel nog een digicorder aanschaffen, maar zot veel enthousiasme aldaar. Ze lieten speciaal voor het event een film vallen en gaven ons de grootste zaal! Gratis en voor niets. Tijd om full blown te gaan dus met het event en wat meer promo te maken. Dacht ik.

Bleek helemaal niet nodig. De media had het event opgepikt en plots stond mijn telefoon roodgloeiend. Zowat alle kranten wilden hetzelfde weten. Waarom? Waar? En wat vind je van de man? Tot vervelens toe zelf. Soit, extra aandacht, dus extra volk. Ondertussen werd de kaap van 200 attenders overschreden en stond er 150 man op misschien. De bbq viel al weg dus kwamen we beter met nog iets extra op de proppen.

Wat doe je met zo’n karakterkop? Er maskers van maken natuurlijk. En zo zat ik drie treinritten op en af naar Brussel 90 Jan Becaus-maskers uit te knippen, inclusief vreemde blikken van andere reizigers. Duizend maal dank trouwens aan Joke om ze allemaal van een stokje te voorzien! Nog wat extra content op het event plaatsen, t-shirts laten maken en klaar is kees. Dacht ik

De hetze

Plots kwam er nog een tweede persrondje. De dag voor het event kon ik mijn telefoon niet meer volgen. Opnieuw waarom, wat, waar en zo voort afhaspelen. Jan Becaus was blijkbaar een hot topic, trending zelfs. En komkommertijd natuurlijk. Kwam er nog wat radio-interviews bij, fotoshoots met de maskers en juist voor het event nog twee televisie-interviews. Erna ging Luc Alloo nog live vanuit de Sphinx naar Villa Vanthilt streamen.

Soit, dat achter de rug konden we eindelijk genieten van het event zelf. Zalige nieuwsuitzending, veel volk, Jan Becaus op zijn best en een mooi afscheid. Er zat sfeer in de zaal, de maskers waren felgegeerd en ook de boodschappen in het afscheidsboek zijn fantastisch. En vooral blij om nog keer met wat maten op een terras te kunnen zitten hebben.

DSC_3896.JPG.h600

foto van Het nieuwsblad

Bij deze dus nog eens een dikke merci aan iedereen die gekomen is, aan Andrew, Pieter, Karlien, Joke en natuurlijk aan het team van de Sphinx.

Next up: de bbqr!

2 Comments

  1. Proficiat met je initiatief, waaraan ik helaas niet kon deelnemen wegens een optreden in Terzake en daarna een afscheidsdrink. Maar ik heb de vibes tot in Brussel gevoeld. Young met old, en dat wegens een pensionering. Mooi voorbeeld van een geslaagde happening !

Geef een reactie

