Bus stories

Case_Duitsers-op-het-Binnenhof_tcm118-108705

Dat half uurtje op de trein naar Brussel en terug is me heilig. Een half uur om wakker te worden, te ontbijten, de krant te lezen of blogposts te schrijven. Dus moeten mensen mij met rust laten. Tenzij ze een interessant verhaal hebben. Dan ben ik één en al oor.

Vorige vrijdag nam ik nog eens de bus van het station naar huis. Sleutel in fietsslot afgebroken en zo. Boemvolle bus en slecht één zitje vrij. Naast een oud mannetje. Die plots begon te vertellen over hoe het vroeger allemaal beter was. Dat er toen wel nog werk was. En dat hij soms zomaar de trein neemt omdat hij zich dan op reis waant. Oudemannetjespraat dus. Ik noem het voor het gemak Juul, want zijn echte naam ben ik vergeten vragen.

Tweede Wereldoorlog

Maar dan werd het pas echt interessant. Blijkbaar was Juul één van de jongste soldaten van het Belgische regiment tijdens de Tweede Wereldoorlog. Hij werd gevangen genomen en in een werkkamp X gestoken. “Verschrikkelijke omstandigheden. Een donkere periode.” Zijn rollende r zet de woorden alleen maar kracht bij en het mannetje blijft vertellen. Ondertussen zie ik ook andere busreizigers stiekem meeluisteren.

Op een dag kwam een Duitse officier het kamp binnen en riep of er iemand van Heusden zat. Juul stak met doodsangst zijn hand op. “Binnen de drie weken ben je hier buiten,” zei de officier. En effectief, twee weken later mocht Juul de gevangenispoort achter zich dichttrekken. Blijkbaar was de Duitse officier een grote fan van bloemen en werd hem een bloemiste in Heusden aangeraden. Den Duits was zo tevreden van haar werk, dat ze hem alles mocht vragen. En dus polste ze of hij toevallig geen Heusdenaar kende in het werkkamp X. En of hij die niet vrij kon krijgen. Wat de mens dus deed, waardoor ik vele jaren later spontaan mijn bushalte voorbij reed.

Geef een reactie

