Films: Star Trek, The Grandmaster en Silver Linings Playbook

star_trek_into_darkness_2013-wide

Star Trek: Into Darkness



Ben je een Trekkie of een Warsie? Een Warsie! Als dat de juiste benaming is voor een Star Wars-fan dan toch. Hoewel ik toch een disturbance in the force voel na de nieuwe Star Trek gezien te hebben in Kinepolis. Eerste keer trouwens dat ik me niet gestoord heb aan de 3D.

Al van bij de eerste scène kletsen ze de actie tegen je kop. En dat is dan ook meteen de leidraad door de film. Boemvol actie. Vuistslagen, ontploffende ruimteschepen, rondvliegende aliens, warpspeed-accidenten, het kan niet op. En net als je denkt dat het ten einde is, knallen ze er nog wat bij. Visueel en auditief bijzonder overdonderend. Precies wat dit genre films moet doen voor mij.

Regisseur Abrams wou met deze film de leken overtuigen van de Star Trek-saga en is daar bij mij goed in geslaagd. Ok ik kende wel al enkele figuren, vooral omdat ik de vorige film zag, maar nu was ik helemaal mee. Mee met de Star Fleet verre planeten gaan ontdekken, ondertussen met enkele ethische kwesties worstelen, grappige oneliners lossen en genieten van goeie acteerprestaties van mijn crew, daar teken ik meteen voor. Veel meer kan ik niet vertellen over de inhoud, want het is bijzonder moeilijk om geen spoilers te lossen. Duizend-en-één verrassingen en mini-plots. Het is sowieso een aanrader en dat in de cinema!

The Grandmaster



Oorspronkelijk moest dit een film worden over Bruce Lee, maar Wong Kar Wai raakte tijdens het opnemen van de film meer en meer gefascineerd door Ip Man, Bruce Lee zijn leermeester.  Wong Kar Wai gooide het roer om en veranderde van perspectief. Misschien daarom dat de film geregeld nogal verwarrend wordt en de verhaallijnen soms met haken en ogen aan elkaar hangen. De vele sprongen in de geschiedenis, overdaad aan personages en locatiewissels doen er geen goed aan.

Al een geluk dat de film visueel prachtig is. Het tempo ligt laag, maar elk beeld, elke beweging en elke vechtscène is minitieus uitgewerkt. De choreografie is fenomenaal en bij het buitenkomen had ik al meteen zin om een muur op te lopen, met dubbele achterwaartse salto over het terras van de Sphinx te springen en met een welgeplaatste zweeftrap een totaal verbaasde en toevallige voorbijganger tegen de grond te werken. Maar ja, wat verder blinkt een tegen tegen zinloos geweld, dus hield ik me in.

Silver Linings Playbook



Een film waarbij twee psychiatrische patienten hun aandoening overwinnen en elkaar vinden via dansen; mijn chickflick-alarm begon al te loeien. Toch maar eens zien in de kleine lettertjes of Hugh Grant en Julia Roberts niet meedoen. Soit, toch maar een kans gegeven en uiteindelijk viel de film beter mee dan verwacht. Ik vond het zelfs even spannend. Bijna even spannend als de derrière van een goddelijke Jennifer Lawrence.

Serieuze cast met Jennifer, Bradley Cooper, Robert de Niro en Chris Tucker. Jennifer Lawrence haalde trouwens een Oscar binnen voor haar rol en dat is meer dan terecht. Ze heeft er een nieuwe fan bij en dat niet alleen voor haar wipkont. Maar ook Bradley Cooper toont eindelijk eens dat hij ook kan acteren.

Het verhaal is kort samen te vatten: vrouw verliest man en belandt in een soort depressie. Man wordt bedrogen door zijn vrouw, waardoor zijn bipolaire stoornis alleen maar erger wordt. Man leert vrouw toevallig kennen. Er bloeit iets, maar wat? Daar komt het zo wat op neer. Maar dan opgespekt met grappige momenten, emotionele stukken en spannende ontknopingen. En uiteraard een Hollywood-einde. Mocht wat rauwer voor mij. De ware kracht van de film zit hem trouwens in de dunne lijn tussen gek en normaal zijn.

Geef een reactie

