Even mijn DNA laten testen

DNA Strands

Misschien gaan de privacy-freaks me nu gek verklaren, maar ik gaf onlangs een sample DNA aan het bedrijf 23andMe. Mochten ze allerlei tests op doen om zo mijn genetisch patroon te ontrafelen. Nieuwsgierigheid is voor mij de steen terwijl privacy de schaar is, dus voor mij kan het. En ik ga er vanuit dat ze me toch minstens even bellen voor ze me klonen.

foto

Maar dus,  ik moest wat speeksel in een speciale tube opsturen, waarna 23andMe enkele tests kon uitvoeren om zowel mijn genetische afkomst, mijn fysieke patronen als mijn gevoeligheid voor bepaalde ziektes te kunnen onderzoeken. Interessante dingen te weten gekomen!

De resultaten

Zo heb ik krullend haar en bruine ogen. Ok, geen baanbrekend nieuws aangezien iedereen dat ook wel op mijn Facebook kan zien. Maar zo zien ze ook dat ik een spurterstype ben, minder geschikt voor duursporten. En dat er in mijn familie een kleine genetische afwijking zit waardoor we makkelijker spieren kweken. Misschien toch maar eens een bodybuilderscarrière overwegen. Klopt ook wel als je mijn peet-broer ziet. Daarnaast geen aanleg om kaal te worden, minder dan normaal kans op obesitas maar meer kans om een zware roker te zijn. Gelukkig nooit aan begonnen dus. Helaas is koffie niet zo goed voor mijn lijfje, maar soit, ga ik even selectief vergeten.

Maar ze zien ook voor welke ziektes je gevoeliger bent dan een ander. Kan wat vies zijn om te zien, maar ik weet het liever. Vooral omdat je ook ziet waar je minder kans op hebt. Zo ben ik blijkbaar immuun voor buikgriep, maar helaas niet voor malaria. Op de typische ouderdomsziekten scoor ik ook minder dan gemiddeld. Score! Waar moet ik dan wel voor opletten? Longkanker en niercrisissen. Yet again, gelukkig rook ik niet. En dat tweede wist ik al aangezien ik er al ene achter de rug heb.

De voorouders

Maar al even interessant is het genealogisch onderzoek. Gaan ze opsporen waar je voorouders ergens zitten.  Ze vergelijken je DNA met typische stramienen uit bepaalde gebieden en bieden ook een platform aan om met bepaalde mensen die gelijke kenmerken hebben (en dus verre familie zijn) in contact te kunnen komen. Dat gaat me net iets te ver. Maar ondertussen weet ik wel dat ik een echte Europeaan ben, met voorouders in Duitsland, Spanje en de Nederlanden. Kind van de streek dus.

Zelf ook interesse? Hier is het te doen.

5 Comments

Geef een reactie

