Nespresso: limited editions

La-confezione_main_image_object

foto-3
“Minder koffie drinken.” Ik zie het nieuwjaarsvoornemen hier voor me liggen. 2012 afgesloten met veel creatieve opdrachten, dus ook met vele liters koffie. Te veel. Zo veel dat ik eigenhandig het BBP van de koffieindustrie een paar procenten omhoog trok. Verslaving dus. 

En zoals altijd ploft de duivel net op dat moment tevoorschijn. In mijn mailbox dan nog. “Hallo Niel, kom je de nieuwe limited edtions van Nespresso eens proeven?” En leid ons niet in bekoring! Maar het is Nespresso… Èén van de weinige merken die ik echt trouw ben. Naar de I Famosi in Antwerpen dus.

La-confezione_main_image_object

Weinig bekende gezichten, maar sympathieke bende. Vijf mensen gegroet, vier talen gesproken. Inclusief Italiaans. Authenticiteit en zo. Stephanie, zo wat de koffiepedia van Nespresso begon met wat geschiedenis en weetjes. Hoe je moet proeven, waar je op moet letten en wat best te combineren valt. Dat laagje schuim op een koffie dient trouwens om de smaak vast te houden, een soort dekseltje dus. 

Ook de twee nieuwe limited edities worden in hun context en geschiedenis geplaatst. Zelfs het Italiaanse karakter komt boven. 

Trieste

De eerste want minst sterke koffie die we proeven is de Trieste, genoemd naar de Italiaanse havenstad. Naast stof, kruiden en edelmetalen werd er ook koffie verhandeld. Enter koffiehuizen en traditie om koffie buiten je huis te drinken. Gezelligen boel. En daar past de Trieste wel bij. 

De koffie is behoorlijk zacht, smaakt wat noterig en ik herken er wat chocolade en caramel in. De Italiaanse elegantie. Volgens Stefanie een ideale koffie om te mengen met melk. Latté macchiato bvb. Ondertussen ook al geprobeerd en ik volg haar hierin. Voor mij mag een koffie nog wat pittiger maar collega’s vonden deze heel lekker. 

Nespresso-Napoli-Trieste_main_image_object

Napoli

Nog een Italiaanse stad als inspiratie. Hier vonden ze de eerste moka express (zo’n ijzeren schroefpot om koffie te zetten) uit. Zo konden gewone mensen ook koffie zetten thuis en kwam het zwarte drankje het familieleven binnen. Vurige stad Napels. En dat zit in koffie. Bijzonder intens, heel sterk, houtsmaak, beetje droog in de keel. Ideale koffie om zwart of met wat suiker te drinken. Helemaal mijn genre koffie dit, zeker als het ’s morgens allemaal wat moeilijker op gang komt.

Beschikbaar vanaf 8 april.

1 Comment

Geef een reactie

