Films: Les Misérables

les miserables

Meteen even vermelden dat ik een bloedhekel heb aan musicals. En nog meer aan musicalfilms. Ik denk met veel verschrikking terug aan Sweeney Todd en Chicago. ’t Is maar Disney die er mee weg komt. En Cry-Baby, Music Man en The Wizard of Oz uit de jaren dertig.

Les Misérables was niet veel beter. Sterrenacteurs in een musical droppen is geen goed idee. Bijzonder bizar om Wolverine plots een duetje te zien zingen met the Gladiator. Tragikomisch zelfs, want goed gezongen is het niet. Daar komt nog eens bij dat de film twee uur en een half duurt, er gekozen wordt voor de theatrale stijl inclusief overacting en episodische opbouw. Je zou er nog echt misérable van worden.

Al een geluk dat de decors en kostuums veel goed maakten. Alles tussen 15de en en 19e eeuw blijft mijn favoriete periode in de wereldgeschiedenis met een lichte voorkeur voor de Franse bewegingen. Wat was ik graag een revolutionair geweest. En dat gevoel zit ook wel in Les Misérables. Had ik een Franse vlag, ik stond ermee te zwaaien tijdens bepaalde scènes. En al even slecht mee te zingen. Tijd voor een echte kostuumfilm over de Franse revolutie en al wat daarna gebeurde me dunkt. Spielberg?

3 Comments

  1. Hm.. Sweeney Todd vond ik wel goed, Chicago heb ik live gezien in Londen dus als je dan de film ziet erger je je dood vind ik.
    Wat deze film betreft.. Net de trailer bekeken en spreekt mij ook niet echt aan. Inderdaad raar om die grote acteurs opeens te horen zingen, er klopt iets niet aan het plaatje.
    Ik zal het boek maar lezen denk ik dan.🙂

  2. Eigenlijk konden ze niet anders dan Hugh Jackman vragen. Hij is niet alleen steracteur maar ook effectief musical acteur. Hij heeft onder andere nog met Beaty and the Beast en Sunset Boulevard op de planken gestaan. Niet van de minste musicals. Hij is vocaal echt wel sterk. Amanda Sefried ook trouwens.
    Van Anne Hathaway ben ik minder overtuigd en Russel Crow is gewoon barslecht als zanger. ‘k heb wel de film nog niet gezien dus misschien ben ik te snel van mening.

    Ieder zijn mening natuurlijk maar je moet toch toegeven dat je er respect voor moet hebben? Dat is echt een hele prestatie.

    Oh ja en Cry baby? Komaan Niel, briljant toch! :p

Geef een reactie

