Daten

foto door @issuus

Gisteren was ik uitgenodigd door Enchanté voor de lancering van de Spectre, een nieuwe notebook van HP. Schoon ding, dat zeker, maar ik heb hem helaas niet echt kunnen testen. Als uitnodiging kreeg ik trouwens een hartvormige doos, met daarin een handgeschreven briefje en usb-stick. Geloof me vrij, met zo’n doos heb je trouwens veel bekijks op straat. Stoere bikerboys die je uitlachen, moeders die je de schattigheid zelve vinden en meisjes die hoopvol hun hoofd keerden om te zien of ik toevallig geen geheime aanbidder was. De avond zelf mocht je dan op date met een computer (A Space Odyssey all over) en zij koos uiteindelijk met wie ze naar huis ging.

foto door @issuus

Deed me eens stilstaan bij het concept daten. En wat voor een dater ik eigenlijk ben. Diner bij kaarslicht en die dingen, daar pas ik voor. Te cliché, te onpersoonlijk en te gelekt. Nee ik heb het meer voor pure spontaniteit. Zeker voor een eerste date. Als ik al op date ga trouwens. Veel leuker om iemand gewoon tegen het lijf te lopen en er wat mee door de stad te dolen. Of vlug een koffie te gaan slurpen. En als er toch gedatet moet worden, dan liefst niet te geforceerd. En met vluchtroutes. Dat ik niet weer een telefoontje moet faken en zo.

Of iets supergek en/of avontuurlijk mag ook. Denk dat ik op die manier nog makkelijkst te overtuigen ben. Ja ja vuile cliché-freaks, ik word ook graag overtuigd. Dikke bullshit dat de man de grote initiatiefnemer is in heel het romantisch gebeuren. Tuurlijk neem ik initiatief, maar dan moet ik eerst weten of het de moeite is. En daarvoor moet ik overtuigd worden. Vrouwen die iets speciaal hebben, een hoek af, daar val ik sowieso al sneller voor.

Denk trouwens niet dat ik al echte faildates meegemaakt heb. Waarschijnlijk omdat ik het bijna nooit doe. Statistisch gezien weinig kans op fails dus. Er was wel eentje die uit zenuwachtigheid haar pint over me goot en een ander die over een bloembak struikelde. Maar dat vind ik dan weer grappig. Niet echt een fail dus. Op eentje na die waarschijnlijk nog nooit van mondhygiëne had gehoord. En er bovenop nog eens saai was ook. Gelukkig kon ik een maat inschakelen om me met een escape call te redden.

Maar ben ik dan een romantische mens? Denk het niet. Semi. Niet in de huidige betekenis van het woord misschien. En al helemaal niet het romantisch van Hollywood. Misschien wel als het om de culturele stroming gaat.  In onderstaande definities kan ik me dan weer wel helemaal vinden.

Tegenover de tijdloze rede van de verlichting stelt de romantiek het historische bewustzijn, de Zeitgeist: de wereld ontwikkelt zich niet volgens een goddelijk heilsplan waarvan de uitkomst vaststaat, maar door individuen met een onbekend einde. Deze opvatting leidde tot het concept De Geschiedenis. Geschiedschrijving werd hierdoor meer dan het noteren van gebeurtenissen. Er moest een verhaal worden ontdekt.

In de Romantiek nam de verheerlijking van de natuur bijna religieuze vormen aan. Romantici ontwikkelden een bijzondere waardering voor wildernis omdat zij veronderstelden dat daarin de meest authentieke, pure vorm van natuur te vinden is. Daarnaast ging men uit van een eenheid van mens en natuur.

Vriendschap was volgens de romantische levenshouding de belangrijkste vorm van loyaliteit die een mens kende. Ook de romantische liefde kenmerkt zich door een grote aandacht voor de karakters van de beide gelieven. Voorheen werd partnerkeuze vooral bepaald door maatschappelijke overwegingen. Deze vrijheid leidde ook tot de vrijheid om een ander af te wijzen.

Het gevoel, de fantasie, de verbeelding, de intuïtie, het onderbewuste, het onverklaarbare en het raadselachtige staan centraal in cultuur.

Of hoe ik van een nieuwe laptop plots bij een les kunstgeschiedenis terecht kom…

3 Comments

  1. Kan niet op alles ingaan, maar volmondig eens met ’t deel dat de man niet alleen moet jagen.
    Initiatief nemen is één zaak (die’k als een evidentie beschouw), maar ’t mag ook een béétje van de andere kant komen. ‘Is’t anders wel de moeite?’ vraag ik mij dan af.
    En er bestaan zeker fails😀
    Maar als je’t ludiek aanpakt, is dat gewoon een wijze manier om mensen te leren kennen. Niet té vaak (freaks!), maar zo af en toe ne keer, liefst via via.
    En origineel, dat ook. Mét escape plans, soms. ;-D

Geef een reactie

