De Renault Twizy

twizy_circuits

De zeepkistenrace is nog maar net voorbij en ik mag al in een nieuwe kar kruipen. Renault wil namelijk zijn nieuwe Twizy eens laten testen. Beetje Top Gear gaan spelen. Up and away naar de aartsrivalen van Knokke. Eastcoast é dat, en als geboren en getogen Oostduinkerkenaar ben ik natuurlijk one hundred percent Westcoast.

Soit, de kust was een ideale setting om eens wat rond te sjeezen in een miniscuul autootje. Je propt er twee man in, deuren zijn optioneel en qua looks heeft het veel weg van deze oldskool go-cart. Veel bekijks langs de baan, dat wel. Ja ze zijn klein, maar sowieso evolueren we toch naar kleinere wagens. Kijk maar naar het faillissement van GM die dacht dat de toekomst in big ass Hummers ging liggen.

Maar het bijzonderste aan de wagen is dat em volledig elektrisch is. Drie uur opladen, 80 à 100 kilometer rijden, maximum snelheid van 80km/u, geen onderhoudskosten, geen lawaai en dat vanaf ongeveer 7000 euro. De autootjes rijden bijzonder goed, plakken aan de baan, trekken snel op en manoeuvreren gelijk premium class winkelkarren. Een plezier om mee te rijden. Als het warm is. En niet regent. En niet te hard waait.

Deuren zijn namelijk optioneel en ramen steken er nooit in. Waarschijnlijk omdat het karretje anders niet meer als motor kan ingeschreven worden. Taxen en zo, remember.

Nu, zelf heb ik geen auto meer omdat de kosten niet opkunnen tegen de voordelen. Heb ik een auto nodig, dan pak ik mij een Cambio. Een elektrische Cambio als het even kan. Ik geloof namelijk sterk in het concept elektrische wagen, zeker om in een stad rond te rijden. Grote afstanden zal je er waarschijnlijk nooit mee kunnen doen – gooo waterstofmotoren – maar voor een quickie naar de supermarkt, discotheek of Watersportbaan zie ik het wel zitten.

Die dingen maken trouwens geen geluid bij het rijden, op wrijvingsgeluid na natuurlijk. Gent,  en andere steden, zou plots een stuk stiller worden mocht iedereen plots elektrisch gaan rijden. Lijkt me wel leuk. Eindelijk terug naar het echte stadsgeluid. Een trambel, geroezemoes van mensen, hoge hakken op kasseien, een dronken student, misschien een verloren meeuw. En eindelijk niet meer gewekt worden door tuffende motoren die al van ’s morgens vroeg in je straat staan aan te schuiven richting autostrade.

1 Comment

Geef een reactie

