Instagram en de waarde van beeld

instagramlogo4912

Op de Gent M rond de waarde van een beeld werd de volgende vraag opgegooid: waarom is Instagram één miljard dollar waard? De vraag werd niet meteen beantwoord. Er werd enkel geopperd dat de foto’s alleszins niet veel beeldwaarde hebben. Dat ze vervallen in banaliteit.

Maar de waarde van Instagram zit hem niet zo zeer in het inhoudelijke van de miljoenen foto’s die er dagelijks mee getrokken worden. Instragram is een tool en dus moet zijn waarde berekend worden op wat het doet en in mindere mate op wat het oplevert.

Instagram is een belevenis, een experience en belangrijkst vanal, een illusie. De app is meer dan gewoon een foto trekken met je gsm. Duidelijk, anders bleef iedereen gewoon plakken aan de normale camera van het toestel. Met Instagram kan je, naast foto’s trekken, ook een deel van je leven vertellen. Een social experience. En aangezien we niet allemaal rocksterren zijn, zit daar inderdaad veel banaals tussen. Maar banaal scoort ook! Kijk maar naar het succes van Facebook, Man Bijt Hond enz.

Daarnaast heeft Instagram ook de kracht van illusie. Je waant je beter/anders dan wie je eigenlijk echt bent. Foto nemen, filter erop en je voelt je meteen een halve kunstenaar/fotograaf/nostalgicus. En ergens denk je dat je het zelf gedaan hebt, maar alles is preset. Illusie ten top. En illusie is een waardevol iets. Kijk maar naar de meeste producten en bijhorende reclamecampagnes die je laten rijden in/proeven van een waanbeeld. Of het internet in het algemeen waar je je ook anders kan voordoen. Of het succes van soaps aka escapisme in een illusie. Of het alsmaar stijgende drug-en drankmisbruik helaas.

Instagram  is commercieel gezien dus zeker en vast waardevol. Maar ook qua belevenis als op emotioneel vlak. Maar er is evenzeer maatschappelijke relevantie.

De beelden op zich, los van wat ze betekenen voor de creator zelf, vertellen een verhaal. Ze schetsen een beeld van zowel fotograaf als hoe de maatschappij vandaag in elkaar zit. Hoe ze omgaat met (vrije) tijd, beeld, privacy, inhoud, selectie, kritiek,  belevenis, … En ook daar schuilt waarde in. Een waarde die ook terug te vinden is in al wat de gewone mens vandaag maakt. Van blogs tot digitale muziek en van youtube-filmpjes tot foto-albums op Facebook.

Eén miljard is natuurlijk wel een hele smak geld.

1 Comment

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s