PSAS: een extatische aandoening

Onlangs zag ik dit bericht verschijnen:

De 25-jarige Gabi Jones lijdt aan het PSAS syndroom, hierdoor krijgt ze orgasmes als ze junkfood eet.

Een taak voor het nieuwsgierige ik-je met een voorliefde voor al wat afwijkt van de norm om dit eens wat verder te gaan onderzoeken uiteraard.

PSAS staat voluit geschreven voor Persistent Sexual Arousal Syndrome, een aandoening waarbij mensen zich constant seksueel opgewonden voelen. In het Japans is dat ‘Iku iku byo’, letterlijk vertaald de ‘kom kom-ziekte’. Probleem daarbij is echter dat het louter om een lichamelijk iets gaat en dus weinig met liefde of lust te maken heeft. De seksuele opwinding is soms voortdurend aanwezig of komt spontaan meerdere keren per dag op en heeft bijzonder weinig te maken met het stimuleren van geslachtsdelen.

Ik hoor het de wijvenliga al denken; “mijn lief/man/buurjongen/elke man die ik ken heeft dat ook, het vuil varken.” Wel allerliefste dames, de aandoening komt alleen bij vrouwen voor en dat vooral in de categorie 40-65 jaar.

De opwinding die mensen ervaren kan zeer intens zijn en lang duren – soms wel een week lang. Een orgasme kan de spanning even verlichten maar al snel is het gevoel van opwinding weer terug. In een later stadium kan men geen orgasme meer bereiken en houdt de seksuele spanning voortdurend aan. Bijzonder lastig om mee te leven dus. Autorijden, winkelen, concentreren, werken, alles wordt zo goed als onmogelijk. Hoewel nog niet helemaal duidelijk is of de oorzaak psychisch of lichamelijk is, wijzen steeds meer onderzoeken in lichamelijke richting: zenuwen, bloedvaten en hormonen.

Eén van de symptomen is dat vrouwen extreem snel/makkelijk een orgasme krijgen. Zo vertelt een Japanse vrouw dat ze per dag 300 orgasmes heeft: “Als iemand me een schouderklopje geeft, is het al zover. Zelfs gewoon naar het toilet gaan doet mijn lichaam reageren. Het is niet leuk, ik ben bang van mijn eigen lichaam.” Een uitputtend gedoe dus.

Nog enkele quotes:

“The opening of the vagina is just as sensitive and a mere touch will bring me to orgasm. My husband is very sympathetic and relieves the terrible pressure anytime I ask.”

 “My life has been sheer hell. I want my life back.”

“Sitting is unbearable, sometimes causing pressure to orgasm. Standing is the only time I feel nothing. Sitting in a car is torture.”


 

 

Geef een reactie

