De toekomst zit in augmented reality

The future is in the eye of the beholder. Letterlijk dan. Hieronder enkele toepassingen die er al dan niet zitten aan te komen rond onze ogen.

EyeCamera

Voorlopig nog geen bedrijven of zo gevonden die ermee bezig zijn, maar het lijkt me ergens niet helemaal onmogelijk. Chips en machinerie kunnen tegenwoordig al microscopisch klein gemaakt worden, dus binnen onbekende tijd zal een micro-camera ook wel mogelijk zijn. Via het bionisch oog kan een blinde al gedeeltelijk zijn zicht terugkrijgen, dus implementatie van een camera zal ook wel kunnen. En misschien kunnen we die dan ook gaan koppelen aan het menselijk geheugen. Een fotografisch geheugen voor iedereen dus! En uiteraard kunnen we nog verder gaan dan camera’s. Misschien wel dit!

Augmented Reality lenzen

Augmented reality is een virtuele laag leggen over de realiteit heen. Een toepassing? Microsoft en de Universiteit van Washington zijn bezig met het ontwikkelen van lenzen die naast het verbeteren van het zicht ook een virtuele laag over de realiteit kunnen projecteren. Zo krijg je bij het bekijken van voorwerpen, gebouwen en personen een heel pakket aan extra info op je lens geprojecteerd. Beetje zoals bij gevechtspiloten en hun vizier maar dan commerciëler.

Mails checken kan via je oog. Kijk je naar een persoon op straat dan kan je via Face Recognition ontdekken wie dat is, wat die mens doet, zijn Facebookprofiel checken en zijn laatste tweets lezen. Weg kwijt? Via een pijlensysteem toont de lens je het goede pad. In een museum op stap? Kijk naar het schilderij en zie automatisch alle informatie. Als je daarna naar de winkel stapt dan krijg je bij het bekijken van een product meteen de prijs en houdbaarheidsdatum te zien en eventueel wat commentaar van andere kopers. En ga zo maar even door. Ook naar spelletjes toe kan het een leuke ervaring zijn. Oorlogje spelen in de straten, kinderen allerlei objecten laten zien, verstoppertje on a very high level, … En qua verkeersveiligheid kan het de bestuurder helpen inschatten hoe ver een fietser van zijn wagen is en zo voort. Nog ideeën? Smijt het in de comments.

Eye controlling

Voor marktonderzoek wordt al gekeken naar de bewegingen van ogen bij het bekijken van campagnes, maar het kan ook functioneler voor de persoon in kwestie zelf. Je muiscursor besturen met je oogbewegingen, scrollen en sweepen en zelfs gamen. Check deze video voor meer info over eye controlled media.

3 Comments

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s