Gamification als marketing techniek

Om olifanten, leeuwen en ander gedierte bezig te houden verstoppen opvoeders en verzorgers hun eten in dozen, ballen, blokken enz. De dierentuintechniek, die overigens perfect toepasbaar is op mensen. Anderen zullen er wel gamification of rewarding in zien. Maar wat mensen eigenlijk willen is uitgedaagd worden. Niet wat ze krijgen is belangrijk, in iets slagen en succesvol zijn, dat wel. En als daar dan een beloning aan vast hangt des te beter. Zo heb ik ooit gesolliciteerd bij een bedrijf, waarbij ik mijn sollicitatiebrief en CV in een breinbreker had gestoken. Eerst de code doorbreken, dan de goodies krijgen. Mensen bezig houden. Mensen stimuleren na te denken. Mensen aan het spelen brengen. En uiteindelijk een goed gevoel geven omdat ze iets kunnen. Ik mocht er beginnen (waarschijnlijk omdat de breinbreker ook niet te moeilijk was). Je spel niet te ingewikkeld maken dus.

We spelen trouwens niet genoeg; een uitspraak waar ik me 100% in kan vinden. Voor kinderen is het uitermate belangrijk voor hun persoonlijke ontwikkeling omdat ze naast motorische vaardigheden ook emotionele, sociale en intellectuele vaardigheden aanleren. Door zich vanalles in te beelden leven ze zich in in een ander en leren ze problemen oplossen op hun manier. Maar spel is ook belangrijk juist omdat het ook ontspanning biedt. Je bent vrij te doen wat je wil en het moment dat je aan het spelen bent, vergeet je alle stress en zorgen die de buitenwereld op je neerleggen.

En net dat laatste maakt dat spel ook voor volwassenen zo belangrijk is. Even de dagelijkse bekommernissen vergeten en gewoon de zot uithangen. Een dansje doen, tegen een bal trappen, roleplay, een surfsessie, Playstation, gezelschapsspelen, maakt niet uit. Want zoals de professor in het onderstaande filmpje zegt; “If you take playing out of ones life, that person becomes inhuman.” Of zoals Jack het neerschreef in The Shining: “All work and no play makes Jack a dull boy.” Of zoals ik het zelf graag zeg: “Sometimes in life you’ve got to be a monkey!”

1 Comment

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s