De televisie is niet meer wat ze geweest is

Onlangs had ik het geniale plan om eens te kuisen. En daar hoorde muziek van MTVe of zoiets bij. Dus ik duwde de knop van de televisie en die sprong aan op VT4. Nu moet je weten dat ik zo goed als nooit naar de beeldbuis kijk en als ik het dan toch doe, is het om nieuws te checken. Soit, op VT4 draaide blijkbaar een realityshow over tienermoeders. Marginaal, saai, sensationeel, lelijk in beeld gebracht, kortom alles wat ik verfoei aan televisie. En toch heb ik de show uitgekeken. Blijven plakken. Met schaamrood op de wangen. Hoe zou het nog met Shana en haar baby zijn trouwens? Doet me denken aan een stukje dat ik ooit schreef voor de schoolkrant.

Den televies

Hier zit ik weer eens. De nacht is al luttele uren gevallen en de eerste zonnestralen zullen niet lang meer op zich laten wachten. Verveling alom. Internet heeft me niets meer te bieden, op MSN zitten enkel wat nachtblokkers die liever met rust gelaten worden en ik kan Annelies Van Herck haar nieuwsberichten moeiteloos mee opzeggen. Zappen maar!

Op TMF verschijnt een schone deerne. Donkerbruin haar, mooi lichaam en blauwe oogjes vertelt haar chatbericht. Mijn fantasie begint op volle toeren te draaien. Langzaam ontkleed ik haar in gedachten, maar dan, als een 50 centstukje geworpen van de Eifeltoren, valt de ontnuchtering op je kop. Dat dametje op mijn scherm is amper dertien jaar oud weet het infoboxje me te zeggen. Dertien jaar! Ze ziet er twintig uit. Zou ik verder gaan? Nee, het is een kind met verbrodde jeugd en haar ouders begrijpen haar niet, dat kan ik niet maken. Denkend hoe ik TMF een proces kan aandoen wegens het verkloten van een leuk fantasiebeeld zap ik naar het volgende kanaal.

Aaah, Vitaya! De duivelszender. Zestig procent van de Belgische bevolking is te dik en wedden dat ze allen kijken naar Vitaya. Het ene kookprogramma na het ander, de boter en olie vliegen je om de oren. Niet echt maatschappijvriendelijk hé Vitaya! Denkend hoe ik de kookzender een proces kan aandoen wegens mijn te hoog cholesterolgehalte verzet ik van post.

Mijn oog valt op een jonge snaak met nogal groot uitgevallen oren. Blijkbaar stelt hij een presentator voor. Het gaat om een spelprogramma. Vind het woord met de letters OEMAPESLP en de tip is “gemaakt van appels”. Kanaal twee onderschat duidelijk mijn intellect. Dumbo blijft maar tips geven en zagen of ik hem wil bellen. “Bel naar dit nummer en win 2500 euro, nee wat zeg ik, 2700 euro, hier kan je al veel appeltjes mee kopen.” Wat een flapdrol. Nu ja, ik doe enkele pogingen maar een persoon, wiens stem verdacht veel gelijkt op die van de winnaar van gisteren gaat aan de haal met de prijzenpot. Ik ben enkel een dure telefoonrekening en een hoop frustraties rijker. Denkend hoe ik Ka2 een proces kan aandoen voor oplichterij haal ik de afstandsbediening nog eens boven.

Gelukkig is er nog kooptelevisie op vt4. Het niet zo lelijke vrouwtje op mijn scherm presenteert vol overgave de nieuwste sensatie op de markt. Iets om je buikspieren te trainen. Het gaat hier om een wondermiddel én je kan het onder je bed schuiven dames en heren! Als dat geen argument is. Chuck Norris komt zijn steun betuigen en een saaie huisvrouw weet te vertellen hoe dit toestel haar leven heeft veranderd. Denkend over hoe een fitnesstoestel je leven kan veranderen, besluit ik toch maar te veranderen.

Na de herhaling van het nieuws nog maar eens bekeken te hebben om zeker te zijn dat er nog niets nieuw gebeurd is, kruip ik met een gemengd gevoel het bed in. Den televies is toch niet meer wat het geweest was.

 

Geef een reactie

