Surffilms

Om nog wat na te mijmeren over onze roadtrip heb ik nog eens wat surffilms van onder het stof gehaald. Bij deze geef ik je graag mijn drie favorieten mee. Ik heb het niet zo voor de droge films met veel powermoves enz. Mooie beelden, muziek, oog voor het land en het reisaspect, dat vind ik belangrijk.

The Endless Summer

We vangen aan met mijn all time favorite. The Endless Summer is een surfdocumentaire uit 1967. Bruce Brown is de heer en meester in de regiestoel. Hij volgt Mike Hynson en Robert August op hun zoektocht naar de beste surfspot op deze planeet. De documentaire zit boemvol humor, ontroerende beelden, prachtige landschappen en deftige muziek. Ze wordt vaak als de pionier van de surffilms gezien. Ook de vervolgfilms mogen er zijn. Beste stuk: Afrikanen die nog nooit een surfer gezien hebben, breken hun huizen af om golven te berijden op hun voordeur.

Thicker Than Water

Een surffilm geregisseerd door Jack Johnson en Chris Malloy. De nadruk hier ligt op mooie, dromerige beelden en gitaarmuziek. Denk maar aan het fantastische nummer van The Voyces. De soundtrack-cd gaat steevast mee op reis. Geen harde competitieve surf maar veel freesurf in een heel pakket aan landen.

Castles in the Sky

Een bijzonder mooi reisverhaal gemaakt door Taylor Steele als vervolg op Sipping Jetstreams (ook een pareltje). Wondermooie beelden, warme kleuren, een fantatische soundtrack met ondermeer Years Around the Sun en goeie surfactie. De bestemmingen en culturen zijn heel belangrijk in deze en het 16mm formaat giet er een serieuze nostalgische saus over.

Geef een reactie

