Als ik groot ben, word ik astronaut

Onlangs kwam mijn baas mijn kantoor binnengestormd met de vraag of ik een kinderwens had. Spontaan riep ik “astronaut worden!” Nooit bij stilgestaan dat hij eigenlijk bedoelde of ik kinderen wou. Hoewel mijn antwoord wel voldoende geweest zal zijn.

Ik wou trouwens echt astronaut worden als kind. Cliché ergens, maar toch was ik gemotiveerder dan anderen. Al die fonkelende dingen aan de hemel, die stoere raketten, die pakken, het eten dat in blinkend papier gewikkeld zat, … Ik wou het allemaal. En als ik even de ruimtefase voorbij was, dan waande ik mezelf Christoffel Colombus en ging ik nieuwe werelddelen ontdekken in de duinen. Of nieuwslezer. Dat leek me ook een tof beroep.

Er zit altijd wel een rode lijn doorheen mijn beroepskeuzes als kind. Ontdekken en avontuur. Nieuwsgierig baasje. Nog altijd trouwens. Hangt er ergens een touwtje, dan wil ik daar aan trekken. Knopjes? Daar MOET je op duwen. Niets leuker trouwens dan gewoon wat tjoolen door een stad en kijken. Is meteen ook de reden waarom ik zo vaak te laat ben. Ik wandel naar je toe en kom plots iets bijzonder interessant tegen. Een mooi gevormde steen bijvoorbeeld. Dan moet ik dit uiteraard even bestuderen. Niet altijd simpel om uitgelegd te krijgen echter.

Onlangs kwam ik een mens tegen en die begreep dat niet. Hoe kan je nu zo verwonderd kijken naar zoiets onbenullig? En plots voelde ik me een klein kind. Even was ik van mijn melk. Maar dan dacht ik “hey saaie kerel, een welgemeende fuck you, ik doe wat ik wil.” Ik ben blij dat ik vanbinnen nog een klein kind ben. Ik knutsel, ik lach met tekenfilms, ik doe domme dingen, ik ben bijzonder snel gefascineerd en ik geef me ten volle over aan mijn verbeelding. So be it! Ik hoop zelfs dat ik nooit volwassen hoef te worden. Volwassen mensen zijn saai. Die zien de mooi gevormde stenen niet eens liggen.

Misschien ga ik zelfs wel nog ruimtevaartkunde studeren.

Geef een reactie

