Kerstmis is voor losers

Jezus is wederom geboren. En dat vraagt om een feest. Nu, normaal vind ik alle redenen goed om te vieren, maar met de kerstperiode heb ik toch geen goede band. Nooit gehad trouwens. Zo startte ik een goede zeven jaar geleden de guerillagroep iPok op, voluit ik Pis op kerstmis. Namaakkerstmannen, exhuberante kerstversiering, kitschkaarten en infantiele songteksten moesten er allemaal aan geloven. We hadden banden met het Jesus Liberation Front (vooral actief in kerststallen) en het anti-racistische “I’m Dreaming of a Black Christmas.” De groeperingen waren maar een kort leven beschoren. Na Nine Eleven werd ironie nogal vaak verkeerdelijk aanzien voor terrorisme en bij gebrek aan Facebook en consoorten was ledenwerving ook geen evidentie. Maar de troebele relatie bleef. Opgeklopte vrolijkheid, flikkerende lichten, wansmakelijke kleurencombinaties, vuile muziek, koude en te veel cadeaupapier om los te wikkelen. 

Normaal kan ik echt niet genieten van die periode, maar dit jaar viel het eigenlijk allemaal heel goed mee. Geen kerstversiering in mijn eigen huis (waarvoor dank Axel) dus kon ik ze buitenshuis al wat beter verdragen. Ook in de ouderlijke huizen was soberheid troef. Tijdens het ene feest lag de Top Zoveel op van Radio 2 en bij het andere werd Dana Winner bijzonder snel de mond gesnoerd, zonder al te veel tegenkanting. Mooie/toffe cadeaus, gourmets, English breakfasts, nergens ook maar iets katholieks te bespeuren en de huiselijke sfeer. Blijkbaar mis ik dat laatste toch een beetje in al mijn globetrotteren. Het ging zelfs zo ver dat ik me liet overtuigen voor een kerstkaart, edoch mits lichte vermomming.

Bij deze dan ook al de beste wensen voor het komende jaar en alle tijd die daarna komt. Veel feest, veel succes, veel creativiteit, veel gelach, weinig zorgen en veel verbeelding. En niet vergeten; sometimes in life you’ve got to be a monkey!

Geef een reactie

