Mobiliteitsoplossingen

Auto’s hebben de neiging om in een file te gaan staan. En om vuiligheid de lucht in te schieten. Voor de fysiek is het trouwens ook niet ideaal. We zitten hier dus met een mobiliteits-, gezondheids- en milieuprobleem. En zoals de Dalai Lama ooit zei:

“Als je met een ernstig probleem geconfronteerd wordt, denk dan zeer goed na. Is er een oplossing, dan heeft het geen zin u op te winden. Is er geen oplossing, dan heeft het geen nut u op te winden.”

Dus kom ik maar met een oplossing voor de dag. Wat we dus willen bereiken is een milieuvriendelijk transportmiddel, dat weinig plaats neemt, beweging vraagt maar toch sneller gaat dan wandelen en fietsen. Simpel toch? Stelten! En liefst zo hoog mogelijk.

Stel nu dat de wandelhoek 45 graden is en dat de stelten altijd gelijk zijn aan elkaar qua lengte, anders loopt dat zo vlotjes niet. Wel dan kunnen we volgende conclusie nemen. Met een gelijkbenige driehoek, kan je twee rechte hoeken bekomen door de hoek exact in twee te delen. Zo krijg je twee rechthoekige driehoeken, perfect voor de sinusregel. Die is de overstaande rechthoekszijde/schuine zijde.  De totale lengte van de overstaande zijde is dus 2 maal de sinus van 22.5° (helft van 45°)/schuine zijde. Hoe langer dus de schuine zijde, hoe groter de lengte zal zijn van de overstaande zijde.

Bij deze kunnen we dus concluderen dat:

1. Stelten de ideale oplossing zijn voor het mobiliteitsprobleem aangezien men een grotere afstand kan overbruggen met dezelfde beweging.
2. Ze een oplossing bieden voor het gezondheidsprobleem aangezien het intensief is.
3. Ze geen uitstoot hebben en dus als milieuvriendelijk mogen beschouwd worden.
4. De wiskundelessen in het middelbaar toch niet zo nutteloos waren.
5. Ik  te veel tijd heb.

1 Comment

  1. Enkele zaken waar je niet aan dacht:

    als je hoek groter is of komt dan zul je het steeds lastiger krijgen om terug naar voor te raken:

    je zult je stelten schuin moeten overbrengen van achter naar voor want aangezien je een grotere hoek maakt en je dus nog tussen de 2 stelten hangt zal je stelt “langer” worden. (zie foto boven ook)

    Je stelten zouden maximaal 2 a 3meter hoog mogen zijn, afhankelijk van de persoon. Anders kun je in vele gevallen al niet meer onder bruggen, tunnels of haper je aan elektriciteits- en telecomkabels.

    Ook zul je “haltes” of “palen” (of vensters) nodig hebben waar je op je stelten kunt kruipen.(en eraf).

    Je sluit een deel van de bevolking uit (gehandicapten). Vb: personen met 1 been die kunnen moeilijk of niet lopen, laat staan met stelten.

    Wat doe je bij gladheid op de weg?

    Er zal zich ook een probleem stellen ivm evenwicht bij het overbruggen van hoogtes/stijle hellingen.

    Ook elke centimeter hoger zal een extra gewicht met zich meebrengen.

    Hoe vervoer je je 3 babys (want die kunnen nog niet wandelen op stelten).

    “1. Stelten de ideale oplossing zijn voor het mobiliteitsprobleem aangezien men een grotere afstand kan overbruggen met dezelfde beweging.”
    langere stelten wil ook zeggen meer plaats nodig, dus zit je ook met een bottleneck op termijn

    “2. Ze een oplossing bieden voor het gezondheidsprobleem aangezien het intensief is.”
    zoals hierboven al vermeld zal je last krijgen aan de heupen, ook zal je mss de stelten moeten vastbinden aan je benen (wat nu al het geval is met huidige hogere stelten) wat niet zo gezond is voor een tocht naar brussel van enkele uren naar Brussel.

    “3. Ze geen uitstoot hebben en dus als milieuvriendelijk mogen beschouwd worden.”
    je hebt plastieken/rubberen voetjes nodig, dus de productie is niet groen.

    “4. De wiskundelessen in het middelbaar toch niet zo nutteloos waren.”
    geen mening🙂

    “5. Ik te veel tijd heb.”
    geen mening🙂

    enz… :p

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s