Blind of doof?

Dit weekend zwaar feestje gehad. Snoeiharde dubstep in de Vooruit. En een lieflijke dame die wat in mijn oor stond te schreeuwen. Resultaat: zo doof als een flamingo de dag erop. Hoe ik erbij kom dat flamingo’s doof zijn? Wel, ik heb nog nooit een flamingo horen zingen. Flamingo’s zijn trouwens heel efficient. Dus ze zingen niet omdat ze het toch niet kunnen horen. Want ze zijn doof, ah ja.

Nu ja, dit deed me nog eens stilstaan bij die oeverloze discussie over liever doof of blind zijn. Geen moeilijke keuze voor mij edoch. Ik ga resoluut voor doof zijn. Niets verschrikkelijker dan lelijk geluid. Of een luidruchtige peuter. Je oren sluit je ook niet zo simpel af als je ogen. Het geluid van de stilte kan me volledig in zijn grip hebben. In mijn hoofd raast het al genoeg, dus heb ik af en toe nood aan stilte. Een cocon, zonder auditieve impulsen.

Daarnaast ben ik een heel visueel type. Ik zie heel graag kleuren, vormen en lijnen. Zeker als die dan nog eens bij elkaar passen. Kijken en observeren zijn mijn favoriete bezigheden. Mijn dag kan geslaagd zijn door gewoon wat rond te lopen in Gent en me te laten verbazen door een kleine muis in de Veldstraat. Was ik nu doof geweest, ik had hem toch nog opgemerkt. Was ik blind geweest, dan had ik die over het hoofd euhm gezien. Doet me trouwens denken aan die ochtend dat ik wakker werd en alles om me heen vlijmscherp afgetekend was. Dolblij was ik. Alsof ik de Messias had ontmoet. Maar dan bleek gewoon dat ik mijn lenzen was vergeten uit te halen de avond ervoor.

Je mist gewoon veel meer als je blind bent. Ik zou niet meer kunnen fotograferen, Sans Souci Creations zou misschien een stille dood sterven, ik kan geen vrouwen meer begluren, geen films meer zien, enz. enz. Het enige wat ik echt zou missen als dove mens is muziek. En het geluid van een lachende mens.

Geef een reactie

