Coup de foudre

Vroeger in de Franse les maakten we gebruik van het boek Coup de Foudre (ok eerst van Bob et Bobette, maar daarna). Toen al, ook al wist ik niet goed wat het wou zeggen, vond ik het mooi klinken. “Koep de foedre”, met een korte oe bij koep en een lange voor foedre. Zelfs letterlijk vertaald blijft het mooi: “klap van de bliksem.”

Nu ben ik niet echt het type mens dat snel verliefd wordt, maar heel af en toe gaf/geeft die bliksem me toch een serieuze klap. Ik probeer me nog wat situaties voor de geest te halen.

Uit een heel ver verleden. Op mijn tiende was ik niet echt geïnteresseerd in meisjes. Ik had het meer voor spelen, sporten en leven in een wereld vol fantasie. Tot er plots een nieuwe leerlinge naar ons kleine schooltje kwam. Blond, een beugel, fijn en een grappig accent. De bliksem daalde neder. Was ik een tekenfilmfiguur dan viel mijn onderkaak met een luide ‘boing’ op de grond en popten er zeepbellen in hartvorm rond mijn hoofd. Nu ja, ik was (en ben eigenlijk nog altijd) behoorlijk verlegen toen, dus erop afstappen was me een euh stap te ver. Ik schreef literaire meesterwerken voor haar, maar gaf ze nooit af. Ik schetste haar portret maar toonde het haar nooit. Ik had de mooiste dromen, maar hield ze voor mezelf. En zo geschiedde dat ik enkel mocht toekijken hoe af en toe eens een klasgenoot van me naast haar mocht zitten op de speelplaats.

Iets minder lang geleden dan. Blokken deed ik tijdens mijn studentenperiode in de boekentoren. In de eerste plaats omdat er geen computers in de buurt zijn, omdat het er stil is en vanwege de sociale controle. Maar zeker en vast ook omdat ik gewoon graag naar mensen kijk. De akoestiek was er trouwens enorm, dus iedere keer het getikketak van hoge hakken weerklonk, verlieten alle ogen even de studieboeken om de paraderende persoon te observeren. Bij mijn boek-de-foudre ging het wel even anders. Geruisloos. Onopgemerkt door anderen. Maar bij mij was het schip met luid getoet vertrokken. Haar ongemakkelijke tred en die lichte hulpeloosheid in haar blik, de stunteligheid waarmee ze zich een figuur probeerde aan te meten in de stilte van die groteske zaal, de manier waarop ze vluchtig rondkeek en uiteindelijk opgelucht terug naar buiten huppelde. Meer had ik niet nodig.

Nu ik eens stilsta bij mijn coup de foudres, moet ik vaststellen dat ik eigenlijk bitter weinig gevolg gegeven heb aan mijn zinsverbijsteringen. Nochtans ben ik geen asocialen of een veredelde broekschijter. Maar als de coup te groot is, dan raak ik verlamd. Meer dan wat onhandig geformuleerd gebrabbel en een hele portie lompheid komt er niet uit. Het aantal stoelen dat ik omver gooi, of de hoeveelheid blauw plekken door ergens tegenaan te lopen stijgt rechtevenredig mee met de impact van de coup de foudre.

Zo stond ik niet eens zo lang geleden op het perron van Brussel-Zuid toen er plotse een ranke deerne passeerde. Bruine, lange krullen, donkere bambi-ogen en een bijzondere sierlijke stijl van bewegen. Mijn verleidingstechnieken beperkten zich helaas tot mijn gsm laten vallen en mijn mond opendoen zonder iets te zeggen.  Ander voorbeeld? “Hallo, ik ben Lien.” Waarop ik het bijzonder interessante antwoord “hé dat is het omgekeerde van mijn naam” had. Niet meteen een goeie opener, zeker niet omdat het dan nog niet klopt ook. Nog? Er is zo’n mensje waar ik soms mee afspreek en iedere keer opnieuw struikel ik wel ergens over. Of blijf ik hangen aan een brievenbus. Of laat ik mijn koffie vallen.

Nu ja, misschien vinden ze dat wel schattig. Maar echt doortastend te werk gaan, is toch niet aan mij besteed. Volgens de Flair ben ik een afwachter. Ook al is mijn interesse groot, toch kan ik de definitieve stap niet zelf zetten of wacht ik tot het (bijna) te laat is. Bij deze dus een boodschap en oproep aan alle coup de foudres. Ja je verbijstert mijn zinnen en nee ik durf er niets verder mee doen.

Geef een reactie

