Ode aan de koffie

Bij deze roep ik koffie uit tot meest gezellige drank. Niets zo leuk als een aangename babbel bij een kop van het stomende goedje ergens in een donkere koffiebar. De koude frappé-versies zijn trouwens ook fantastisch lekker. Om nog maar te zwijgen van de eindeloze lijst aan mogelijkheden. Met melk, zwart, suiker, klein, groot, Irish, geconcentreerd, fruitig, noterig, … Multifunctioneel! En dan vergeten we nog het speculaasje!

Maar helaas is het allemaal ook redelijk verslavend. Maar ooh wee als ik ’s morgens mijn portie caffeïne niet binnen heb. Uit pure drang zou ik zelfs de mokkavulling uit pralines beginnen zuigen. Hoewel het nu toch al wat beter gaat. Twee tassen per dag maximum, tenzij bij speciale gelegenheden of extreme vermoeidheid. Voorlopig nog geen afkickverschijnselen. Ik val niet in slaap op mijn werk, geen bibberende handen, geen plotse angstaanvallen en geen visioenen van kruipende baby’s op het plafond.

Wie op zoek is naar een goed koffie-adresje in Gent, moet zeker eens deze website checken. Ter afsluiting nog deze ode:

Donker als de nacht
yin en een beetje yang
met je ontembare kracht
duw je me elke morgen weer in gang.
Alles is heel even op het gemakkes
Ooooh lieve koffie
Aan jou verbrand ik graag mijn bakkes.

1 Comment

Geef een reactie

