Maaltijd van de week

Gisteren kreeg ik een plots een nostalgische bui en werd ik terug geslingerd naar mijn beginjaren in Gent. Ik zat toen nog op een studentenkot in de Kattenberg. Om het hoekje, in de Kunstlaan, was er een Jack Potatoe gevestigd. Je kon er aardappelen kopen met allerlei vullingen, gaande van tomatensaus met balletjes tot kaas&hesp en provencaalse vulling. Volgens mij was ik echter zijn enige klant, want er was nooit iemand anders in de zaak. De baas, een boomlange kerel, stond altijd aan zijn deur met wat proevertjes in de hoop nieuw volk te ronselen. Toen ik na de zomervakantie terug naar Gent ging was de zaak verdwenen. Als ode aan meneer Jack Potatoe besloot ik daarom nog eens een gevulde aardappel klaar te maken.

De ingrediënten (5 personen):

5 grote aardappelen, 1 doosje hespblokjes, een klein brikje room, melk, geraspte kaas, munt, peper, zout, muskaatnoot en boter.

Bereidingswijze:

Eerst en vooral moeten de aardappelen gaar gekookt worden. Afhankelijk van de grootte duurt dit zo’n 20 minuten. Laat ze daarna vijf minuten afkoelen want dat maakt het gemakkelijker om ze vast te houden (trust me, I know!). Snijd van elke aardappel een hoedje ofte de bovenlaag af. Nu kan je beginnen uithollen. Probeer zo veel mogelijk binnenste weg te schrapen, zonder dat de aardappel openscheurt. Een parisiennelepel is ideaal, maar met een gewone theelepel lukt het ook. Tenslotte doe je al het aardappelkruim in een pot. Goed pletten met een vork of pureestamper, wat room en melk bij gieten en kruiden met de munt, peper, nootmuskaat en het zout. ook de hespblokjes mogen er nu bij. Dit alles terug op het vuur zetten en er wat geraspte kaas doormengen. Zorg ervoor dat je een smeuïg papje hebt. Vul de uitgeholde aardappel terug op met dit papje, werk af met wat geraspte kaas en laat het nog even grillen in de oven. Zet er tenslotte het hoedje weer op en klaar is kees. Wij hebben dit gegeten met worst en appelmoes. Andere mogelijkheden zijn natuurlijk legio.

Tijdens en na het eten kwamen we weer vanalles te weten. Emma zet, als ze alleen in haar kamer zit, stiekem karaokefilmpjes van Vivo Per Lei op , Barbara haar examen was niet zo schitterend maar ze kan er wel nog door zijn en Charlotte wist te vertellen dat het niet verboden is om als leerkracht iets met haar leerlingen te beginnen. Ook Axel is fan van karaoke, doch enkel als hij dit nummer mag brengen. Verder is het mogelijk om Barbara in slechts een halve seconde op de grond te krijgen en probeert zij mensen om te duwen door heel … euh … ‘hard’ in hun arm te knijpen. Volgende week meer eetavonturen!

N.

3 Comments

  1. Goeiemorgen

    Ik ben Wouter Van Snick en ik ben van plan om in Gent een gelijkaardig concept op te starten (het is iets anders dan Jack Potato) en ben via wat zoekwerk op uw post gekomen.
    Ik zou graag meer informatie hebben over deze Jack potato
    Is dit al lang geleden? En heeft u enig idee waarom zijn idee geen succes was? idee geen succes was?
    We zouden het ook iets anders aan pakken, nl met gezondere producten en meer verschillende toppings werken, ook de bereiding van de aardappelen is iets anders. Volgens mij moet dit idee kunnen aanslaan mits de juiste commercieele aanpak.

    Vriendelijke groeten

    Wouter Van Snick

  2. Hallo Wouter,

    Even wat meer over Jack Potatoe. Die zaak was er zo’n zes jaar geleden ongeveer. Is er een jaartje gebleven. Waarom ik denk dat het fout gegaan is:

    – Zijn locatie was niet fantastisch goed. Zat wat weggestoken. Met wat juiste signaletica en zo had hij al veel kunnen oplossen.

    – Weinig reclame gemaakt bij studenten. Geen promoties enz. Bijgevolg ook geen mond-op-mond.

    – Het eten was niet altijd van hoogstaande kwaliteit, prijs was wel ok. Ik denk vijf euro voor een bakje vol. Jammergenoeg waren het kleine aardappeltjes met saus er omheen. Grote aardappel met vulling in ware beter geweest.

    – Interieur was ook niet bijzonder gezellig.

    1. Hallo

      Bedankt voor de vlugge reactie, voor de tips en de opmerkingen!

      We zijn bezig met een volledig marketingplan aan het uitwerken voor onze doelgroep (de jongeren in Gent en studenten).
      We gaan er voor zorgen dat ze over ons praten want dat is nooodzakelijk in Gent.
      Ook voor de kwaliteit staan we sterk aangezien we met 2 zijn met al enkele jaren ervaring in de horeca.

      Ik zal je iets laten weten als we opengaan dan kan je eens komen vergelijken🙂

      Vriendelijke groeten

      Wouter

Geef een reactie

